بانک مسکن
بانک مسکن

بانک مسکن

حسابرسی محیط زیست

حسابرسی محیط زیست منافع مشخصی را به شرح زیر برای سازمان­ها ایجاد می کند.

الف) بهبود بازده ناشی از به کارگیری منابع سازمان و افزایش صرفه ­جویی در منابع
.

ب) امکان استفاده از اطلاعات ارزشمند زیست محیطی برای تصمیم­ گیری در مورد اثرات زیست محیطی و تدوین استراتژی جدید زیست محیطی
.
ج) کمک به کارکنان و مدیران در کسب آگاهی در زمینه­ ی عملکرد و رویه­ های زیست محیطی سازمان.

گزارش نهایی حسابرسی محیط زیست به مدیریت به عنوان یک ابزار کنترل داخلی کمک خواهدکرد. این اطلاعات برای همه­ ی کسانی که علاقه دارند در مورد شرایط و عملکرد زیست محیطی سازمان اطلاعات بیشتری داشته باشند، مفید است


د) فرآیندهای حسابرسی محیط زیست باعث ایجاد عادات و سیستم­هایی می­شوندکه قادر خواهند بود فعالیت­های مربوط به مدیریت محیط زیست را بهبود بخشند و قبل از اینکه موضوعات زیست محیطی به مشکلات اساسی برای سازمان­ها تبدیل شوند، آنها را کشف کند.

هـ) هانتر و لمون[9] (1998) اعتقاد دارند حسابرسی محیط زیست می­تواند برای بهبود جنبه­های تکنیکی، سازمانی و عملیاتی شرکت به­کار گرفته شود. این نوع حسابرسی قادر است حوزه­های سازمانی نیازمند بهبودهای فن­آوری، تغییرات مدیریتی و عملیاتی را شناسایی کند.

محققان تعاریف متعددی برای حسابرسی محیط زیست ارایه کرده­اند. وجه مشترک تعاریف مزبور حسابرسی محیط زیست ارزیابی سیستماتیک، مستند، قاعده­مند و بی­طرفانه چگونگی مدیریت فعالیت­های زیست محیطی سازمان­ها موسسات و بنگاه­های اقتصادی است. (سجادی حسین ومحمدی کامران).
حسابرسی محیط‌زیست بخشی از یک فرایند درازمدت ارزیابی و بررسی است، باید فرایندی تکرارپذیر باشد به نحوی که در صورت لزوم به آسانی و به‌وسیله گروههای مختلف بتوان حسابرسی را تکرار و نتایج آن را مقایسه‌پذیر کرد تا بشود تغییرات را به طریقی سنجش‌پذیر و کیفی منعکس کرد.
    (همت فر محمود ،اسلانی محمد ولطفعلیان فاطمه، نشریه شماره 52حسابرس
)

 
حسابرسی محیط زیست منجر به بهبود محیط کار و صرفه­جویی در منابع سازمان می­شود. افزون بر این، قبل از اینکه موضوعات زیست محیطی به مشکلات اساسی برای سازمان­ها تبدیل شوند، حسابرسی زیست محیطی آن­ها را کشف می­کند و قادر است حوزه­های سازمانی نیازمند بهبودهای فن­آوری، تغییرات مدیریتی و عملیاتی را شناسایی کند. (سجادی حسین ومحمدی کامران). 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد